Utama Gaya Hidup Sanggup Menjanda Demi Elak Suami Baran, Tapi Si Anak Pula Buat Perangai...

Sanggup Menjanda Demi Elak Suami Baran, Tapi Si Anak Pula Buat Perangai Sama!

Selaku ibu bapa, kita pastinya akan berasa malu jika anak-anak melakukan perangai yang biadab atau tidak sepatutnya di depan khalayak ramai. Mana taknya, nanti orang lain akan jeling dan cop kita sebagai penjaga yang tidak pandai jaga anak pula. Tapi pernah tak anda semua terlintas di fikiran bahawa kelakuan mereka ini adalah berpunca daripada kesalahan mereka semata-mata atau pun cuma meniru perangai ibu bapa dari rumah?

BACA: Bagaimana Untuk Marah Isteri Tanpa Memarahi? Ini Tips Yang Suami Perlu Mahir!

Tak sanggup lihat anak sendiri jadi punching bag…




Menerusi posting di laman FB miliknya, Dr Kamarul Ariffin berkongsi pengalaman ketika bertemu dengan seorang ibu dan anaknya. Menurut beliau, dia sangat tidak senang dengan perilaku kanak-kanak berusia 5 tahun itu yang sentiasa mengusik barangan yang ada di tempatnya serta menjawab balik dengan nada yang kasar apabila ditegur oleh ibunya. Rupa-rupanya kelakuan tersebut ada kaitan dengan kisah perpisahan orang tuanya sebelum ini.




Gambar sekadar hiasan

Perangai anaknya mengingatkan kembali apa yang dilakukan oleh bekas suami

Dedahnya lagi, wanita tersebut menyangkakan bahawa hidupnya sudah kembali normal apabila sudah tidak duduk sebumbung lagi dengan bekas suaminya yang baran itu. Namun jangkaannya meleset apabila mendapati bahawa sifat tersebut kini dimiliki oleh anaknya pula. Akibat berang dengan sifat budak tersebut yang makin ‘liar’, malahan dia pula yang sanggup bertindak untuk mencederakan anak yang pernah dipertahankan dulu.




Gambar sekadar hiasan

Keganasan boleh diwarisi…Bukan dari genetik, tapi pendedahan

Rentetan daripada kisah yang sangat menakutkan itu, dapatlah kita semua lihat bagaimana perilaku seseorang penjaga atau ibu bapa itu boleh ditiru bulat-bulat oleh anak dan akan berulang lagi apabila mereka membesar kelak. Dr Kamarul berharap agar 2 beranak tersebut mendapat rawatan yang terbaik dalam merawat baran mereka seterusnya mengubah hidup mereka menjadi lebih baik.




Gambar sekadar hiasan

Sumber: FB Kamarul Ariffin Nor Sadan




Artikel Popular