Connect with us

Inspirasi

“Air dalam sampah tu buang”-Pemuda Beri Teguran Buka Mata Semua Orang

Bila kita perhatikan negara-negara luar yang membangun, sikap mereka sangatlah berbeza dengan orang kita. Sebuah perkongsian dari laman Twitter ini telah membuka mata ramai pihak berkaitan dengan sikap orang kita yang sering tidak mengeringkan sampah yang mengandungi air. Hal tersebut akan menyusahkan tukang bersih untuk melakukan kerja pembersihan. Tambahan pula kebanyakkan pekerja cleaner adalah terdiri daripada orang tua.

BACA:Kalau Betul Di Johor, Bagitahu Saya Abang Ashraf Kecewa Sikap Netizen

Sampah dah la berat, lepastu basah kena air

Gambar sekadar hiasan

Cleaner kebanyakkan orang tua

Jadilah orang yang bertimbang rasa

Kita mampu mengubahnya

Teguran pemuda ini mendapat perkongsian lebih 18 ribu retweets dan turut mengundang komen-komen dari orang lain yang menceritakan pengalaman masing-masing yang pernah berhadapan dengan situasi seperti itu.

Rakan serumah macam tu

Gula-gula getah tak letak dekat kertas

Gambar sekadar hiasan

Basuh tangan dalam tong sampah

Asingkan dulu makanan, busuk bising

Gambar sekadar hiasan

Mereka yang bersetuju turut memberikan teguran supaya tidak menyusahkan orang lain dengan sikap tersebut.

Menyusahkan,membazir pulak

Belajar asingkan dan kitar semula 

 

Sumber: Tweeter Azizul harun

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inspirasi

[VIDEO] Pelajar Universiti, Jangan Selalu Keluar Berdua-duaan.. – Da’i Wan

Sejak kebelakangan ini, permasalahan gejala sosial yang melanda para belia remaja seperti isu pembuangan bayi dilaporkan semakin meningkat, walaupun si pelaku adalah lulusan universiti awam mahupun swasta. Terpanggil untuk memberikan pencerahan mendalam berkaitan isu tersebut, penceramah, Da’i Wan pernah memuat naik satu video tentang tips untuk mengawal hawa nafsu ketika seseorang itu berinteraksi dengan rakan jantina lain.

BACA:Seperti Heret Dosa Tetamu Yang Hadir Agamawan Kutuk Majlis Jamu Maksiat

Daí Wan penceramah dan pendakwah bebas

Selain itu, dia turut berkongsi sep0t0ng ayat, iaitu ayat ke-22 daripada Surah Al-Hasyr yang boleh dibaca jika diri anda rasa tidak mampu untuk melawan godaan hawa nafsu.

Bacakan ayat ini berulang-ulang kali

Siapa yang tak menjaga syahwatnya…kalian mudah dikalahkan sy4itan

Sumber: Ig Daí Wan

Continue Reading

Inspirasi

“Sebijik Basikal Kau!” – Masjid Tawar Habuan Istimewa Kepada Para Jemaah Cilik

Menjelang sahaja bulan Ramadhan yang mulia ini, terdapat pelbagai aktiviti yang dilaksanakan oleh pihak surau atau masjid dalam menghidupkan suasana di kawasan rumah ibadat masing-masing. Ada yang menyediakan juadah moreh yang lazat,ada juga yang membuat ceramah agama di antara solat terawih. Tapi inisiatif Masjid Mahmudi, Bachok, Kelantan ini sangat istimewa kepada jemaah kanak-kanak iaitu memberikan habuan berupa sebuah basikal!

BACA: [VIDEO] Viral Tarannum Kejutkan Rakan Solat Jumaat, Rupanya Lelaki Ini…

Menurut imam tua masjid iaitu Encik Baharin Yusoff, program tersebut sudah pun dianjurkan sejak tahun lepas lagi. Kanak-kanak yang mahu terlibat cuma perlu mendatar nama masing-masing dan datang ke masjid itu untuk menunaikan 3 waktu solat telah ditetapkan sebagai syaratnya.

Datang Subuh, Maghrib & Isyak…boleh menang basikal 

Kredit foto: Harian Metro

Menariknya lagi, golongan warga emas yang turut berpeluang mendapatkan hadiah istimewa sekiranya rajin mengimarahkan masjid.

Antara respon kanak-kanak yang ditemui di sana..

Seronok datang masjid sebab boleh bantu sediakan makanan

Paling suka dapat solat berjemaah & selawat bersama

Idea bernas masjid ini untuk menarik minat golongan muda yang sememangnya sudah semakin jarang hadir ke rumah ibadat tersebut mendapat banyak pujian daripada kalangan netizen.

Sebijik basikal kau! Dekat je kayuh…tapi pahala boleh pergi jauh dik

Kanak2 yang tak buat bising pun layak dapat hadiah

Alhamdulillah…mantap idea masjid ni

Jangan merempit kat masjid pula..

Sumber: Harian Metro

Continue Reading

Inspirasi

[VIDEO] Juara Tilawah Guna Media Sosial Untuk Dekatkan Remaja Dengan Al-Quran..

Selepas mengharumkan nama Malaysia dengan bergelar johan dalam pertandingan Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTHQA) pada bulan lepas, nampaknya nama Nor Farhatul Fairuzah Panut semakin melonjak setelah menjadi fenomena dan tumpuan masyarakat. Lebih membanggakan lagi, pencapaian gadis berusia 19 tahun ini dilihat semakin berterusan apabila ramai golongan anak muda tertarik dengan Al-Quran selepas menonton dirinya.

BACA: Suka Dengar Azan Detik Minat Dalami IsIam, Ibu Pelajar Mualaf Dedah Kisah Anak

Menceritakan tentang minatnya pada kitab suci tersebut, Farhatul menyatakan bahawa perkara itu mula berputik berkat dorongan kedua-dua ibu bapanya dari rumah lagi.

Atas didikan sejak kecil…dah terbiasa baca al-Quran walau di mana berada

Sejak pertandingan tersebut, bilangan pengikut di Instagram miliknya juga sudah mencecah lebih 130 ribu. Nampaknya pendekatan yang digunakan oleh pelajar tingkatan 6 SMAP Labu ini untuk berkongsi seni taranum menerusi platform tersebut telah memberikan inspirasi kepada golongan muda khusunya, dalam mendalami lebih lagi tentangnya.

Dah kuasai 7 jenis taranum…idea ini pun daripada rakan-rakan Instagram

View this post on Instagram

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ  Maksudnya : 183. Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. Selamat berpuasa pada semuaa umat islam ✨😊 semoga puasa kite diterima oleh Allah dan mendapat barakah dariNya.. aminnn #RamadhanKarim #DoaMustajab sape yg nak dengar full version, bole tgok di utube channel Farhatul Fairuzah😊 p/s : tudung biru labuh ni dari @milala.attire 🤩😍 @utticca.clothing

A post shared by Farhatul Fairuzah (@farhatulfairuzah) on

Mendengar lagu Arab juga bantu tambahkan ilmu tentang bahasa tersebut

Dalam pada itu, dia berharap agar usaha ini sedikit sebanyak dapat membantu orang lain termasuklah dirinya sendiri untuk menjadikan Al-Quran sebagai pedoman utama dalam hidup setiap MusIim. Untuk perancangan masa depan pula, dia bercita-cita untuk menjadi guru kelas mengaji seperti ibu bapanya.

Saya ingin teruskan legasi ibu bapa…ajar semua yang ingin dalami Al-Quran

Sumber: IG farhatulfairuzah & mStar Online

Continue Reading

Trending